schouderklachten-uitstralende pijn-illustratie

Schouderpijn met uitstraling in arm of nek

Uitstralende pijn in arm of nek kan je flink beperken in je dagelijks functioneren. Sinds de Coronacrisis is door thuiswerken het aantal schouder en armklachten flink toegenomen. Dit heb ik in een interview met RTL nieuws ook aangegeven.

Uitstralende pijn kan meerdere oorzaken hebben. Het vraagt dan ook om een grondige analyse van de klachten. Door middel van een anamnese (vraaggesprek) en lichamelijk onderzoek kan de oorzaak van je klachten in veel gevallen worden gevonden.

Zonodig kan er gebruik worden gemaakt van echografisch onderzoek en kan er een passend behandelbeleid voor je worden gemaakt.

Oorzaken uitstralende pijn

Uitstralende pijn kan uit meerdere lichaamsregio’s zoals nek- schouder en bovenrug afkomstig zijn. Deze regio’s moeten dan ook goed onderzocht worden. Bij langdurige klachten kan dit best moeilijk zijn.

Ik zal de verschillende lokatie hieronder bespreken.

Uitstralende pijn vanuit het AC gewricht

Uitstralende schouder- of nekpijn kan afkomstig zijn uit het AC gewricht.

Het AC gewricht bevindt zich op de schouder. Het wordt gevormd door een botuitsteeksel van het schouderblad en uiteinde van het sleutelbeen. Dit is te zien op onderstaande afbeelding.

ac-gewricht-schouder-fysiotherapie Middenweg Amsterdam
Het AC gewricht kan pijnlijk worden door artrose (slijtage), na een val op de schouder of bij overmatige speling in het gewricht. Dit wordt hypermobiliteit genoemd.

Uitstralende pijn kan vaak worden waargenomen in nek, voor- en buitenzijde van de schouder. Liggen op de aangedane schouder of tijdens het maximaal heffen van de arm kunnen de klachten opwekken.  Ook binnenwaartse bewegingen van de arm zoals tandenpoetsen, scheren of een autogordel omdoen kunnen pijn geven.

Uitstralende pijn vanuit de nek

Nekklachten kunnen uitstralende pijn in de schouder- arm en hand regio veroorzaken.

nekklachten uitstraling arm fysiotherapie Middenweg Amsterdan Oost
Een langdurig verkeerde werkhouding, stress, te weinig lichamelijke beweging of veel bovenhands werken kunnen pijn in arm veroorzaken. In dit geval worden er bij het schouderonderzoek geen bijzonderheden gevonden.

De behandeling richt op het optimaliseren van de werkhouding, oefentherapie en indien van invloed, vermindering van stress.

Ook een nekhernia kan uitstralende pijnklachten in het schouder- en arm gebied geven. Er kan dan sprake zijn van een zenuwontsteking in de nek . Om te bepalen of de uitstralende pijn uit de schouder of nek afkomstig is dienen beide regio’s goed onderzocht te worden.

Gelukkig herstellen de meeste nekklachten zonder verder medisch ingrijpen. Herniaoperaties van de nek worden dan ook steeds minder uitgevoerd.

Uitstralende pijn vanuit de spier

Pijnlijke uitstraling in de arm of nek kan zijn oorsprong hebben in de spier. Myofasciale triggerpoints kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn.

triggerpoint schouder schouderklachten fysiotherapie middenweg amsterdam oost waterraafsmeer

Triggerpoints zijn pijnlijke punten in de spier welke bij druk, aanspannen of rek uitstralende pijn kunnen veroorzaken. Ze worden nog wel eens over het hoofd gezien. Slijmbeurs- en peesaandoeningen in de schouder veroorzaken namelijk dezelfde symptomen.

Triggerpoints kunnen ontstaan door acute- of chronische overbelasting van schouder- of nekspieren. Het veel thuiswerken door de Coronacrisis kan het ontstaan van triggerpoints in de hand werken.

Uitstralende pijn vanuit de schouder

Tot slot kan een aandoening van de schouder ook tot uitstralende pijn in de arm leiden. Je zou dan kunnen denken aan een slijmbeurs- of peesontsteking, een schouderbreuk of gescheurde schouderpees.

pees slijmbeurs ontsteking schouder fysiotherapie middenweg Amsterdam

Uitstralende pijn vanuit de organen

Aandoeningen van onze organen kunnen ook uitstralende pijn in de schouder en arm geven. Een bekend voorbeeld is het hartinfarct of een aandoening van de buikorganen. Na een kijkoperatie in de buik klagen ervaren veel patiënten nog enige tijd pijn de schouder- en armregio.

Zoals je hebt kunnen lezen kunnen er meerdere oorzaken verantwoordelijk zijn voor schouderpijn met uitstraling in arm of nek regio. In de meeste gevallen herstellen deze klachten met de juiste leefregels en behandeling voorspoedig.

Consulteer bij ongerustheid wel tijdig je fysiotherapeut of huisarts.

Wens je toch nog meer informatie over pijn in het nek- schouder en armgebied? Kijk dan eens op de site van Universitair Pijncentrum Maastricht.

Deze pagina is geactualiseerd op 08-04-2020