Frozen shoulder fysio Middenweg

Wat is een frozen shoulder?

De ‘frozen shoulder’ is een aandoening die leidt tot pijn en geleidelijk stijver worden van de schouder. De schouderverstijving wordt veroorzaakt door uitgebreide ontstekingen en verdikkingen van het gewrichtskapsel.

Dit kapsel is een soort soepel ‘jasje’ van weefsel dat onze gewrichten bekleedt. Dit stelt ons in staat onze schouders en armen in allerlei richtingen te bewegen.

Door de kapselontsteking en verdikking verandert dit weefsel als het ware van rekbaar elastiek naar de stugheid van rubber. Je zult merken dat je je arm niet meer zover kunnen heffen of draaien. Zo zal het aan- en uitkleden moeilijker gaan en een kopje boven uit de kast halen vraagt veel inspanning.

Gelukkig kun je weer volledig van een frozen shoulder herstellen.

caspulitis-frozen shoulder fysiotherapie Middenweg Amsterdam

Oorzaak frozen shoulder

We weten nog niet precies wat de oorzaak van een frozen shoulder is. Men vermoedt dat een auto immuunreactie hier een aandeel in heeft. Er zijn factoren die het risico op een frozen shoulder vergroten. Zo weten we dat de aandoening tussen de 40 en 70  jaar voorkomt. Op eerdere of latere leeftijd is zeldzaam.

Bij vrouwen komt de aandoening vaker voor. Verder kunnen schildklierproblemen, diabetes, de ziekte van Parkinson of hartaandoeningen de kans op een frozen shoulder vergroten.

Het zonder duidelijke oorzaak ontstaan van een een frozen shoulder wordt ook wel de ‘primaire- of idiopatische frozen shoulder’ genoemd.

schouderpijn na een val fysiotherapie middenweg

Trauma

Je kunt ook een frozen shoulder krijgen na een trauma zoals een val op de schouder, een schouderoperatie of langdurig gebruik van een mitella. Dit wordt de ‘secundaire’ frozen shoulder genoemd. Deze herstelt in het algemeen sneller dan de primaire vorm.

Behandeling frozen shoulder

Fysiotherapie Middenweg begeleidt veel mensen met een frozen shoulder.

Het hersteltraject is langdurig, 12 tot 16 maanden is geen uitzondering. Maar met een goed oefenprogramma en discipline is volledig functieherstel weer haalbaar.

Het herstel verloopt grofweg in 3 fases. In de eerste fase staan de ontsteking en pijn op de voorgrond. Oefeningen zijn toegestaan maar dienen gedoseerd en binnen de pijngrens uitgevoerd te worden.

In fase 2 en 3 zal de pijn minder worden en kunnen de oefeningen geleidelijk worden uitgebreid en verzwaard. Dit wordt verderop uitgebreider besproken.

Wie kan een frozen shoulder krijgen?

Een frozen shoulder zien we gemiddeld tussen het 40e en 70e levensjaar. In 12% tot 30% van de gevallen kan zowel de linker- als rechter schouder aangedaan zijn.

Mensen met diabetes- of schildklieraandoeningen zijn, zoals eerder gezegd, vatbaar voor het krijgen van een frozen shoulder. Zij lopen 20 tot 36% meer risico. Het herstel verloopt bij deze patiënten ook moeizamer.

Frozen shoulder bij een operatie

Onder zie je een afbeelding van een kijkoperatie in de schouder. Het verschil wordt getoond tussen een gezonde schouder (links) en een frozen shoulder (rechts). Het ontstoken en verdikte schouderkapsel is rood gekleurd.

frozen shoulder normale abnormaal beeld

Wat zijn de klachten bij een frozen shoulder?

Een frozen shoulder leidt aanvankelijk tot pijn. De bewegingsbeperking treedt later op.  De diagnose is in de beginfase dan ook moeilijk te stellen. Vaal wordt de diagnose ‘pees- of slijmbeurs ontsteking’ gesteld.
Deze aandoening komt namelijk veel vaker dan een frozen shoulder voor.

Pijn in rust en bij bewegen staat in de beginfase op de voorgrond. Vooral het naar buiten draaien van de arm is pijnlijk en beperkt.

In de 2e fase zul je merken dat de pijn geleidelijk gaat afnemen. Wel verstijft de schouder in deze periode volledig. Alle schouder- en armbewegingen zullen daardoor flink beperkt zijn.

In de 3e en laatste fase ervaar je bijna geen pijn meer. Je schouder wordt geleidelijk soepeler. Het heffen- of op de rug brengen van je arm zal  bijvoorbeeld weer wat makkelijker gaan. Ook ben je weer in staat je hand tot boven je hoofd te brengen.

Het herstel verloopt traag. Volledig herstel van de schouderfunctie kan wel 1,5  jaar in beslag nemen.

Herstel frozen shoulder

Zoals boven al kort is besproken wordt het verloop van de frozen shoulder in 3 fasen verdeeld. De symptomen en beperkingen veranderen gedurende deze fasen geleidelijk. Dit is van invloed op de leefregels en behandeling. Er wordt gezegd dat een frozen shoulder ‘self limiting’ is. Dit betekent dat de aandoening uit zichzelf weer over gaat.

Dit is niet helemaal juist. We weten dat onbehandeld, zonder oefeningen de schouder in functie beperkt kan blijven.

freezingfase-frozen shoulder

Fase 1 ‘bevriezingsfase’ (freezing)

Voor de meeste patiënten is dit de vervelendste fase. Deze kan ongeveer 4 maanden duren. De schouder wordt in toenemende mate pijnlijk in rust en tijdens het bewegen. Vaak is de nachtrust verstoord. Op de schouder liggen is namelijk niet mogelijk.

Als de pijn te overheersend is kan een ontstekingsremmende injectie veel klachtenverlichting geven.  Deze dient dan wel in het schoudergewricht toegediend te worden.

injectie-schouder-frozen-shoulder

Wat kun je doen?

Licht bewegen binnen de pijngrens is in deze fase toegestaan. De fysiotherapeut kan door middel van lichte oefeningen, massage of ijsapplicaties de pijnklachten verminderen. Intensieve oefentherapie wordt afgeraden.

kruipoefening-frozen shoulder- verboden

De zogenaamde katrol- of kruipoefeningen tegen de muur raad ik af. Het leidt namelijk tot veel compensatiebewegingen in de schouderregio. Deze hebben geen invloed hebben op het herstel van de beweeglijkheid.

Het verstijfde schouderkapsel wordt bij deze oefening nauwelijks gerekt en bovendien kan de oefening tot meer pijnklachten leiden.

Fase 2 ‘bevroren fase’ (frozen)

In deze fase nemen de pijnklachten verder af. Deze fase kan 4-9 maanden duren. De schouder is stijf en beperkt in alle richtingen. In deze fase mag de intensiteit van de oefeningen rustig worden opgevoerd.

De oefeningen mogen een beetje pijnlijk zijn maar moeten na het oefenen verdwenen zijn.

De arm bewegingen boven schouder- of hoofd zullen nog niet (goed) mogelijk zijn. Probeer deze bewegingen ook niet te forceren.

herstel-frozen shoulder-ontdooifase-thawing fase

Fase 3 ‘ontdooi fase’

Deze fase start na ongeveer 12 maanden. Pijn is nauwelijks meer aanwezig. Je zult merken dat de beweeglijkheid van de schouder verder toeneemt. Het heffen en op de rug brengen van je arm gaat bijvoorbeeld weer makkelijker.

Mijn ervaring is dat men in deze fase weer prima kan functioneren. Dagelijkse activiteiten en sport kunnen weer op redelijk normale wijze worden hervat. Bovenhandse sporters zoals bijvoorbeeld tennissers en volleyballers kunnen nog wel beperkingen ervaren.

De rek- en spieroefeningen kunnen door de fysiotherapeut worden verzwaard. We weten uit studies dat door vaak oefenen de beweeglijkheid van de schouder sneller herstelt.

Oefeningen frozen shoulder fysiotherapie Middenweg
Oefeningen bij een frozen shoulder

Oefeningen bij een frozen shoulder zijn afgestemd op de bovengenoemde fasen. Zo is in fase 1 het doel ‘onderhoud’ van de beweeglijkheid en pijncontrole.

In fase 2 , waar de pijn meer op de achtergrond komt te staan, worden de intensiteit en bewegingen vergroot.

In fase 3 zijn de pijnklachten niet meer hinderlijk aanwezig. De rek- en spieroefeningen mogen daarom meer verzwaard worden.

Frozen shoulder en werken

Of je weer kunt werken is afhankelijk van de mate van pijn, bewegingsbeperking en het soort werk. Iemand met een bureaufunctie zal eerder in staat zijn het werk te hervatten dan bijvoorbeeld een stukadoor.

Ook de mate van pijn kan een invloed op het werk hebben. Dit is met name in de eerste fase (freezing) aan de orde.

In het algemeen kan in fase 3, waarbij de pijn nauwelijks meer aanwezig is veel werkzaamheden weer verricht worden.