Behandeling frozen shoulder

frozen shoulder

Inleiding.

De ‘frozen shoulder’ is een Engelse benaming voor een volledige verstijving van het schoudergewricht.  Het zegt dus niets over de temperatuur van de schouder.

De schouderverstijving kan spontaan ontstaan, zonder oorzaak.  Het herstel verloopt traag, je geduld wordt dus best op de proef gesteld.

Voor een optimaal herstel is duidelijke informatie en behandeling van de behandelend arts en fysiotherapeut noodzakelijk.

Fysiotherapie Middenweg in Amsterdam Oost beschikt over de juiste diagnostische mogelijkheden en expertise met betrekking tot behandeling van de frozen shoulder.

Alles wat je verder wilt weten over het ontstaan, de behandeling en herstel van de frozen shoulder lees je hier.

caspulitis-frozen shoulder

Wat is een frozen shoulder?

De frozen shoulder ontstaat als gevolg van uitgebreide ontstekingen en verklevingen in het schoudergewricht. Het leidt tot flinke beperkingen van je schouderfunctie in alle richtingen.

Tot op de dag van vandaag is de oorzaak onduidelijk. De frozen shoulder komt tussen de 40 en 70 jaar voor.  In 12 tot 30%  van de gevallen kan zowel de linker- als rechter schouder aangedaan zijn. Ben je eenmaal hersteld dan komt de aandoening niet meer terug. Mensen met diabetes- of schildklierproblemen zijn vatbaar voor het krijgen van een frozen shoulder. Het herstel verloopt bij deze patiënten moeizamer.

Het schouderkapsel, bicepspees en slijmbeurzen zijn bij het ontstekingsproces betrokken. Het schouderkapsel ligt om de schouderkop en -kom. Het is een slappe, dunne weefselstructuur, goed doorbloed en rijk van zenuwen voorzien.

Dit schouderkapsel geeft enige stabiliteit en stuurt via zenuwen de schouderspieren aan. Ontsteking van dit kapsel leidt tot pijn bij het bewegen (rek), roodheid en zwelling.

Onder zie je een afbeelding van een kijkoperatie in de schouder. Het verschil wordt getoond tussen een gezonde schouder (links) en een frozen shoulder.
Het ontstoken, verstijfde kapsel van het schoudergewricht kleurt rood.

frozen shoulder normale abnormaal beeld

Een frozen shoulder moet overigens niet verward worden met stijfheid na een operatie of gips. Bewegingsherstel vindt binnen enkele weken plaats. In deze gevallen is er dan ook geen sprake van een kapselontsteking.

Wat zijn de klachten bij een frozen shoulder?

Klachten bij een frozen shoulder kunnen per fase verschillen. De verschillende drie fasen worden later uitgebreid besproken.

Tijdens het ontstaan van de frozen shoulder kan de schouder nog goed beweeglijk zijn. De diagnose is in deze fase daarom nog moeilijk te stellen.

Je ervaart schouderpijn in rust of tijdens bewegen. Het naar buiten draaien van arm zou door optredende pijn al moeizaam kunnen gaan.

In de volgende fase zul je merken dat de pijn gaat afnemen. Wel verstijft de schouder in deze periode volledig. Al je schouder- en armbewegingen zullen daardoor flink beperkt zijn.

In de laatste fase ervaar je bijna geen pijn meer. Je schouder wordt geleidelijk soepeler. Heffen- of op de rug brengen van je arm zal weer makkelijker gaan.

De verschillende fasen van de frozen shoulder

Zoals boven al kort is besproken kent de frozen shoulder een aantal fasen. Dit zijn er drie. De klachten kunnen in deze fasen verschillen. Het vereist daarom specifieke behandeling en leefregels. De tijdsduur van de fases kunnen uiteenlopen en elkaar overlappen.

freezingfase-frozen shoulder

Fase 1: ‘bevriezingsfase’ (freezing)

1. De ‘bevriezingsfase’ 🙁

Duurt 2 tot 9 maanden. De schouder is nog beweeglijk maar wordt steeds pijnlijker. Soms kan het wel een half jaar duren voordat er ook echt stijfheid optreedt.

Snelle armbewegingen of zijwaarts heffen kan met pijn gepaard gaan.  Ook het naar buiten heffen en draaien van de arm voelt  onprettig. De zogenaamde ‘hoera beweging’ kun je moeilijk maken.

Vaak is de nachtrust beperkt. Op de schouder liggen is door pijn niet goed mogelijk.

Een schouderinjectie met ontstekings-
remmend medicijn kan veel pijnstilling geven. Dit komt je nachtrust ten goede.

injectie-schouder-frozen-shoulder

Injectie schoudergewricht bij frozen shoulder

Licht bewegen binnen de pijngrens is in deze fase toegestaan. De fysiotherapeut kan door middel van massage, TENS (stroomtherapie) of ijs invloed uitoefenen op de pijnklachten.

Er mag in deze fase vanwege de ontstekingsactiviteit en pijn geen intensieve oefentherapie worden gedaan.

frozen fase-verstijving-frozen shoulder

Fase 2: ‘bevroren’ fase (frozen)

1. De ‘bevroren fase’: 😐

Duurt 4-12 maanden. In deze fase kan de schouder compleet verstijven. De arm kan nog wel voorwaarts tot horizontaal worden geheven. Dit is mogelijk dankzij de grote beweeglijkheid van het schouderblad.

Het zijwaarts heffen van de arm is maar beperkt mogelijk. Je zult merken dat je je schouder daarbij erg optrekt.

De pijnklachten kunnen per patiënt verschillen. Snelle armbewegingen veroorzaken veel ongemak. Ook de nachtrust kan nog verstoord zijn. Zowel op de pijnlijke- als op de andere schouder liggen is niet prettig.

Uiteindelijk nemen de pijnklachten steeds meer af.  Wel zullen je schouderbewegingen in alle richtingen beperkt zijn.

kruipoefening-frozen shoulder- verboden

‘Kruip’ oefening

Er mag voorzichtig worden geoefend. De bekende kruip- of katroloefeningen tegen de muur raad ik wel af. Het leidt tot overmatige compensatie beweging in de overige gewrichten rond de schouder. Het schoudergewricht wordt echter nauwelijks gerekt.

herstel-frozen shoulder-ontdooifase-thawing fase

Fase 3: ‘ontdooi’ fase (thawing)

1. De ‘ontdooi fase’: 🙂

Duurt 9-26 maanden. In deze periode zijn de pijnklachten nauwelijks meer aanwezig. Je merkt dat de beweeglijkheid van de schouder steeds meer toeneemt.  Het heffen en op de rug brengen van de arm gaat bijvoorbeeld makkelijker.

Het zijwaarts heffen met buitenwaarts draaien van de arm (‘hoera positie’) is vaak nog beperkt.  Het lijkt daardoor alsof er geen vooruitgang is. Dit is overigens niet bijzonder. Deze beweging herstelt als laatste.

Mijn ervaring is dat de groep patiënten in deze laatste fase weer prima in het dagelijks leven kunnen functioneren. Dagelijkse activiteiten en sport kunnen weer op redelijk normale wijze worden hervat.

Bovendien kunnen de rekoefeningen door de fysiotherapeut worden verzwaard. Regelmatig oefenen is wel van belang. Het is dus verstandig de oefeningen ook dagelijks zelf te doen.