schouderklachten-uitstralende pijn-illustratieSchouderpijn met uitstraling in arm of nek

Schouderklachten kunnen uitstralende pijn veroorzaken. Dit kan in het verloop van de nek, arm en hand zijn. Fysiotherapie Middenweg in Amsterdam Oost heeft uitgebreide klinische ervaring in onderzoek en behandeling bij schouderpijn mèt en zonder uitstraling.

Door middel van een zorgvuldige anamnese en lichamelijk onderzoek kan er een verklaring voor je klachten worden gezocht. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van echografisch onderzoek. Zo kan er een passend behandelbeleid voor je worden gemaakt.

Wat kan nu een verklaring zijn voor de uitstralende pijn in je arm?

Uitstralende pijn uit het AC gewricht

uitstraling-pijn-ac-gewricht-nekUitstralende schouder- of nekpijn kan afkomstig zijn uit het AC gewricht.
Het AC gewricht ‘ligt’ op de schouder. Het wordt gevormd door een botuitsteeksel van het schouderblad, Acromion genoemd.
Deze maakt een verbinding met het buitenste deel van het sleutelbeen, de clavicula. De pijn kan doortrekken naar de nek en achterzijde van het hoofd.

ac-gewricht-schouder

Klachten van het ac gewricht komen veel voor.  Oorzaken kunnen zijn; bovenhands werken, slechte houding achter het bureau, of een val op de schouder  Veel skiërs en wielrenners kunnen over het laatste meepraten.

Gewrichtsbandjes van het AC gewricht kunnen na een val scheuren. Het uiteinde van het sleutel kan daardoor omhoog gaan staan. Dit is zichtbaar als een bult op de schouder. Dit wordt een ‘Tossy letsel’ genoemd.

Vanaf middelbare leeftijd kunnen de klachten het gevolg zijn van artrose (slijtage). De ruimte tussen de botuiteinden wordt kleiner als gevolg van kraakbeen verlies.

De pijnklachten kunnen gunstig worden beïnvloed door fysiotherapie. Deze richt zich op het aanleren van een goede houding, optimaliseren van de schouderspierfunctie en beweeglijkheid van de omliggende gewrichten.

Bij aanhoudende pijn kan de huisarts of orthopedisch chirurg een ontstekingsremmende injectie in het AC gewricht geven. Bij aanhoudende klachten kan de chirurg meer ruimte in het gewricht maken. (laterale clavicula resectie).

Uitstralende schouder- en arm pijn vanuit de nek

nekpijn-uitstraling-arm

Nekklachten kunnen uitstralende pijn in de schouderregio veroorzaken. De pijn kan zelfs tot in de arm en hand uitstralen.

Een verkeerde werkhouding, te weinig lichamelijke beweging of veel bovenhands werken kunnen tot nekklachten met uitstralende schouderpijn leiden.

Ook een nekhernia kan uitstralende pijnklachten in het schouder- en arm gebied geven. Om te bepalen of de uitstralende pijn uit de schouder of nek afkomstig is dienen beide gewrichten goed onderzocht te worden. Gelukkig herstellen de meeste nekklachten op den duur. Hernia operaties van de nek worden dan ook steeds minder uitgevoerd.

Uitstralende pijn vanuit de spier

Pijnlijke uitstraling in de arm of nek kan ook zijn oorsprong hebben in de spier.  Myofasciale triggerpoints kunnen hiervoor verantwoordelijk zijn.

Triggerpoints zijn pijnlijke punten in de spier welke bij druk, aanspannen of rek uitstralende pijn kunnen veroorzaken. Ze worden nog wel eens over het hoofd gezien. Slijmbeurs- en peesaandoeningen veroorzaken namelijk dezelfde symptomen.

Triggerpoints kunnen ontstaan door acute- of chronische overbelasting van schouder- of nekspieren.