Nieuws en Blessuretips

Online afspraak maken bij Fysio Middenweg

Vanaf heden is het mogelijk ‘online’ een afspraak bij Fysiotherapie Middenweg te maken, 24 uur per dag, waar je ook bent.

Als al je gegevens juist zijn ingevoerd en gecontroleerd ontvang je via de mail en sms een afspraakbevestiging op de tijd en dag van je voorkeur.

Behandeling van een gebroken sleutelbeen

2,6% tot 10% van alle botbreuken in ons lichaam betreft ons sleutelbeen. De val op de schouder is de meest voorkomende oorzaak. We zien sleutelbeenbreuken dan ook veel bij wielrenners en mountainbikers.

In de meeste gevallen verloopt het herstel voorspoedig en kan tijdelijk worden volstaan met het dragen van een armsling.

Soms kan een operatie nodig zijn. Dit zien we bij complexe sleutelbeenbreuken. Ook bij bepaalde beroepen kan sneller voor een operatie worden gekozen.

Wil je meer weten over de sleutelbeenbreuk, de behandeling en het herstel? Lees dan gerust verder.

Cortisone injectie in de schouder

Cortinsone injecties hebben een krachtige ontsteking- en pijnremmende werking.
Het kan daarom een zinvolle behandeling zijn bij heftige of aanhoudende schouderklachten.

De schouderpijn kan afkomstig zijn uit het schoudergewricht, schouderpezen of het sleutelbeen gewricht. Een goede diagnose is daarom van belang. De praktijk leert echter dat dit niet altijd even eenvoudig is.

Wat is er bekend van cortisone injecties? Zijn er nadelige effecten? Wat als een injectie niet helpt? En, wat moet je na een injectie doen?

Schouderpijn na een val

Je schouder kan na een val behoorlijk pijnlijk zijn. Dit stelt je de eerste dagen niet in staat je arm goed te gebruiken. Het is niet altijd goed in te schatten wat er precies aan de hand is.

Schouderletsels kunnen uiteenlopen van ‘slechts’ een kneuzing tot uitgebreid letsel zoals een breuk of peesscheur. Op basis van analyse van de val kan soms een goede inschatting van het probleem worden gemaakt.

Voor een betrouwbare diagnose is echter aanvullend onderzoek zoals röntgen of echografisch onderzoek nodig. Dit garandeert een optimale behandeling en herstel.

Schouderklachten na vaccinatie

In het Coronatijdperk worden miljoenen vaccinaties gezet. De bijwerkingen vallen gelukkig mee. Na hooguit een paar dagen zijn de pijnklachten verdwenen en kun je je arm weer goed gebruiken.

Toch presenteerden zich de afgelopen maanden meerdere cliënten in mijn praktijk met aanhoudende schouderklachten. Deze traden snel na vaccinatie op. Bij een aantal werd een slijmbeursontsteking geconstateerd.

Kan een vaccinatie tot een slijmbeursontsteking of andere schouderaandoeningen leiden?

Behandeling van de bicepspees

Aanhoudende schouderklachten kunnen afkomstig zijn van de bicepspees. Bicepspeessaandoeningen worden in de praktijk echter niet altijd tijdig herkend.

De symptomen hebben namelijk veel gelijkenis met andere schouderpeesaandoeningen.

Echografisch onderzoek kan dan van aanvullende waarde zijn en maakt een snel en adequaat behandelplan mogelijk.

Behandeling peesontsteking schouder

‘Een peesontsteking van de schouder’.
Het is een vaak gehoorde diagnose. Maar is deze diagnose makkelijk te stellen?

Het schoudergewricht is namelijk een complex gewricht met een grote verscheidenheid aan weefselstructuren die nauw met elkaar verbonden zijn. Dit maakt een nauwkeurige diagnose stellen moeilijk.

Echografie geeft een duidelijk beeld over de conditie van een verschillende weefsels. Hiermee kan een peesontsteking of peesscheur duidelijk aangetoond worden.

Behandeling van de versleten schouder

Slijtage ofwel artrose van de schouder komt minder vaak voor. De diagnose laat dan ook vaak op zich wachten.

Lichamelijke klachten en beperkingen ontstaan meestal als de artrose in een vergevorderd stadium is.

Gelukkig zijn er goede behandelmogelijkheden en is een operatie niet altijd nodig.

Schouderfysiotherapie in Amsterdam

Het schoudergebied is een complexe regio. Pijnklachten en functiebeperkingen van de schouderregio kunnen vele oorzaken hebben.

Goede kennis van anatomie, soorten schouderklachten en de behandelmogelijkheden zijn bepalend voor een succesvol herstel en revalidatie.

Holistische massage en ademcoaching in Amsterdam Oost

Op 4 maart 2021 heeft Marja de Graaf haar praktijk voor holistische massage en ademcoaching geopend.

‘Let it flow’ is gevestigd bij Fysiotherapie Middenweg.

Behandeling van het AC gewricht

Het AC gewricht bevindt zich bovenop de schouder. Het wordt gevormd door de benige uiteinden van sleutelbeen en schouderblad.

Het gewricht ligt dicht in de buurt van de schouderpezen.
Klachten van het AC gewricht worden nog weleens aangezien voor een pees- of slijmbeursontsteking.

Goede diagnostiek is daarom van belang.

Herstel na een schouderprothese

Je zou er niet snel aan denken maar ook onze schouder kan vervangen worden door een prothese.

Er is in dat geval sprake van ernstige artrose (slijtage) of slecht functionerende schouderpezen.

Toch kan met een goed fysiotherapeutisch beleid een operatie nog lang worden uitgesteld.

Snel herstel na schouder uit de kom

Een schouder uit de kom (luxatie) kan spontaan of door een trauma komen. Met een afwachtend beleid kun je goed herstellen maar soms is een operatie verstandiger.

Alles wat je wilt weten over de schouderluxatie, prognoses en behandeling lees je hier.

Een gescheurde schouderpees

Een gescheurde schouderpees kan geleidelijk of acuut ontstaan. Zeker op oudere leeftijd komen peesscheuren veel voor.

De één heeft er veel last van, de ander merkt niets. Is hier een verklaring voor? En wat is nu de beste behandeling?

Meniscusklachten. Herstel zonder operatie!

Meniscusletsel kunnen geleidelijk of door een trauma ontstaan.
De knieverdraaiing is een bekend voorbeeld.

Er worden nog steeds veel kniepatiënten geopereerd. Nieuwe wetenschappelijke inzichten laten echter zien dat met afwachten goede resultaten kunnen worden bereikt.

Wat is dan nu de beste behandeling?

Behandeling van kalk in de schouderpees.

Peesverkalking in de schouder komt veel voor. Zeker bij de oudere patiënten. De symptomenkunnen variëren van helemaal geen pijn tot hevige, terugkerende klachten.

Wat zou de verklaring kunnen zijn? En is er een beste behandeling?

Behandeling van de gebroken schouder

Breuken van de schouder kunnen variëren in ernst. Kleine breuken kunnen zelfs gemist worden.

Soms is een operatie nodig maar een afwachtend beleid met fysiotherapie kan een goed herstel garanderen.

Welke breuken komen nu veel voor. En wat zijn de behandelmogelijkheden?

Uit ‘de Brugkrant’ van 22-06-2017

Interview met Erik Versluis van Fysiotherapie Middenweg

Fysiotherapie zónder verwijzing mogelijk!

Sinds 1 januari 2006 is het mogelijk zonder verwijzing naar de  fysiotherapeut te gaan. Dit heet de Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie (DTF). Tijdens dit consult wordt bepaald of je alleen met een advies bent geholpen óf dat verder lichamelijk onderzoek en…

De sierlijke tape van de sporter

Kinesiotape is een populaire tapesoort welke veel gebruikt wordt in de (top) sport en bij mensen met klachten van het bewegingsapparaat.

Het onderscheidt zich van de reguliere sporttape door verschillen in kleur en elasticiteit. Maar werkt het ook beter?