Behandeling van kalk in de schouderpees.

kalk in schouderpees fysio Middeweg

Auteur: Erik Versluis, fysiotherapeut
Gepubliceerd op 27 maart 2019
⏱ Leestijd 6 minuten

Peesverkalking in de schouder

Kalk in de schouderpezen kan een oorzaak van aanhoudende of terugkerende schouderklachten zijn.

De kans hierop wordt groter na ons 40e levensjaar. De schouderklachten kunnen variëren van lichte, wisselende klachten tot zeer heftige schouderpijn.

Hoe wordt de diagnose gesteld? Hoe verloopt het herstel en wat is nu de beste behandeling?
Je leest het hier.


Kalk in de schouderpees.

schouderpees-kalk-fysiotherapie-middenweg-amsterdam-oost-watergraafsmeer
Peesverkalking in de schouder wordt ook wel ‘tendinitis calcarea’ genoemd. Het is een ontsteking van de schouderpees als gevolg van opgehoopte kalk. Dit kalk bestaat uit calcium kristallen (zouten). Deze zijn in de loop van de tijd gaan ‘samensmelten’ tot een vaste massa.

Calcium heeft veel belangrijke functies in ons lichaam. Het vormt bijvoorbeeld de grondstof voor ons gebit en skelet. Je kunt de structuur van kalk in de pezen vergelijken met uitgedroogde tandpasta.

Kalk in de schouderpees komt meer bij vrouwen voor. De rechter schouder is het vaakst aangedaan.


Ontstaan van kalk in de schouderpees

Kalk in de schouderpezen ontstaat vermoedelijk door ‘degeneratie’, het ouder worden van de pees. Vanaf ongeveer ons 40e levensjaar kunnen we er mee te maken krijgen. Ook langdurige overbelasting van de schouderpezen kan tot kalkvorming leiden. Dit proces gaat langzaam en kan wel 6 jaar in beslag nemen.

De ontwikkeling van kalk verloopt grofweg in 3 fases:

  • Formatie / groei fase:
    Kalk groeit geleidelijk in omvang. Dit kan mét of zonder klachten gepaard gaan.
  • Rustfase:
    Kalk heeft een vast volume bereikt en groeit niet meer verder. Dit kan met of zonder klachten gepaard gaan.
  • Oplosfase:
    Kalk lost op en neemt in omvang af. Dit kan geleidelijk of acuut gebeuren. Dit laatste kan met ernstige pijnklachten gepaard gaan.

Klachten bij kalk in de schouder

Het vermoeden bestaat dat als de hoeveelheid kalk in de pees gaat toenemen dit tot zwelling van de schouderpezen gaat leiden.

De gevoelige slijmbeurs die over de pees ligt komt onder druk te staan. Dit kan pijn veroorzaken. Je kan dit bijvoorbeeld merken aan pijn tijdens het heffen van je arm.

Pijnlijk bewegingstraject bij kalk in de schouderpees

In het algemeen ervaart men de meeste klachten als de kalk gaat oplossen. Als dit geleidelijk gebeurt kunnen de klachten wisselen.

De kalk kan ook massaal doorbreken naar de slijmbeurs en zich daar ophopen. Dit leidt tot een acute, zeer pijnlijke slijmbeursontsteking (bursitis calcarea)

Dit is een natuurlijk en positief proces. In de slijmbeurs bevinden zich namelijk cellen die het kalkmateriaal als het ware verteren. Het lichaam ontdoet zich dus op een natuurlijke wijze van de kalk.
Na een aantal dagen merk je afname van pijn en herstel van schouderfunctie.

Kalk in de schouder hoeft overigens niet altijd tot klachten te leiden. Bij veel personen verloopt het ontstaan én verdwijnen zonder symptomen. We weten niet precies waarom dat zo is.


kalk-schouderpees-bult-onder-huid

Diagnose ‘kalk in de schouder’

De diagnose is eenvoudig te stellen met behulp van een röntgenfoto of echografisch onderzoek.  Bij sommige patiënten is het van buitenaf in de vorm van een bult zichtbaar is (zie foto).

Fysiotherapie Middenweg in Amsterdam Oost beschikt over een modern echografiesysteem om nauwkeurige schouderdiagnostiek te verrichten.


Behandeling peesverkalking.

Het ontstaan en verdwijnen van kalk kan zoals gezegd zonder klachten verlopen. Mocht je wel aanhoudende klachten ervaren dan zijn er meerdere behandelmogelijkheden. Deze kunnen allen een positief effect op het uiteindelijke resultaat hebben.

Ik bespreek de verschillende behandelmogelijkheden hieronder. Deze volgorde wordt in de praktijk meestal aangehouden.

Schouderfysiotherapie

Door een slechte lichaamshouding en verkeerd bewegen van de schouder- en schouderbladspieren kan kalk in de pees onnodig veel belast worden.  Dit kan tot overmatige irritatie van de pezen en slijmbeurs leiden.

Deze irritatie door verkeerde belasting kan door houdingscorrectie, gedoseerde spierfunctie training en kwalitatief goed leren bewegen van de schouder en arm vermindert worden.  Aanwezigheid van kalk hoeft bij een goede schouderfunctie en conditie geen klachten te geven.

schouder oefeningen fysiotherapie Middenweg
Oefeningen

Fysiotherapie Middenweg deelt de oefeningen in in 3 fasen.

Fase 1 is de pijnlijke fase.

Fase 2 de minder pijnlijke, waarbij geleidelijk herstel van arm functie plaatsvindt.

In fase 3 staan de pijnklachten op de achtergrond. In deze fase worden de oefeningen afgestemd op de bewegingen uit het dagelijks leven.

Injecties in de slijmbeurs

Een injectie in de slijmbeurs is de volgende keuze als de pijnklachten en ongemak aanhouden. De injectie remt de ontsteking van pezen en slijmbeurs. Door de afgenomen pijn kan het het oefenen van de schouderfunctie beter verlopen.

Shockwave therapie (ESWT)

Shockwavetherapie wordt de laatste jaren steeds meer door artsen en fysiotherapeuten toegepast.

Het heeft zijn oorsprong in de niersteenvergruizing en wordt nu ook toegepast in de behandeling van peesklachten. Met behulp van krachtige geluidsgolven, gericht op de kalk,  wordt geprobeerd deze ‘zachter’ te maken. Dit met als doel het oplossen te versnellen.

Er is wetenschappelijk bewijs dat dit bij juiste dosering en toepassing tot klachtenafname kan leiden. De behandeling kan wel als pijnlijk worden ervaren.

Echogeleid aanprikken van de kalk (barbotage)

kalk-schouderpees-injectie-echogeleid

Kalk kan echogeleid worden aangeprikt en met een zoutoplossing worden ingespoten. Dit wordt barbotage genoemd (zie foto).

Soms kan de vloeibaar gemaakte kalk met een naald worden opgezogen. Nadien wordt er een ontstekingsremmende vloeistof achtergelaten.

De kalkomvang neemt daarna in dichtheid en volume af. Na de behandeling kun je nog wel een aantal weken tot maanden klachten ervaren.

Operatief verwijderen van de kalk

Operatief  verwijderen van de kalk is de laatste en meest ingrijpende behandeling. Deze methode past men toe als de andere behandelmethoden niet helpen. Op deze manier is wel de meeste kalk te verwijderen.

Door middel van een kijkoperatie maakt de orthopedisch chirurg een klein sneetje in de pees om vervolgens de kalk er uit de drukken of krabben. Een fraaie demonstratie vind je in de volgende video van orthopedisch chirurg Pol Huijsmans.


Samenvatting ‘peesverkalking in de schouder’

  • Peesverkalking in de schouder kan na ons 40e levensjaar voorkomen of bij chronische overbelasting.
  • Het kan vervelende klachten geven. Verder is het een onschuldige aandoening.
  • Niet iedereen heeft er last van.
  • Kalk is een geleidelijke ophoping van calcium kristallen in ‘oudere’ of chronisch overbelaste pezen.
  • Pijnklachten kunnen variëren van acuut ernstig tot chronisch met perioden van wisselende klachten.
  • Diagnose is te stellen met behulp van een röntgenfoto of echo.
  • Er zijn meerdere behandelmogelijkheden. Dit kan variëren van schouderfysiotherapie en injecties tot operatief ingrijpen.

Bewerkt op 27-03-2019

Bron.

  • The Shoulder, C. Rockwood and F. Matsen
  • Calcific tendinitis of the rotator cuff; state of the art in diagnosis and treatment. J. Orthopaed Traumatol. (2016), J, Morolla et al.
Delen:
  • kees sellis

    10 juli 2020 bij 07:47 Beantwoorden

    Bij mij is ook peesverkalking geconstateerd maar de orthopeed heeft er een spuit in gedaan hij zegt 6 tot 13 weken moet het werken ik ben van de naproxen en tramadol voor erge pijn en 8 paracetamol alleen paraetamol gebruik ik nog als het nodig is maar steeds meer ik wil graag dat er een ander na kijkt een succenapinium wil ik graag hij opereert maar een paar keer per jaar als ik kijk er xijn verschillende behandelingen zoals aanprikken van de pees hier ben ik wel klaar ik loop er al vanaf 6 februari mee spuiten van de huisarts er in gdhad het helpt even zit bij orthopeed dr janus isala te zwolle help mij a u b
    Mol

    • Erik Versluis

      16 juli 2020 bij 09:13 Beantwoorden

      Geachte heer Sellis,

      Wij hebben elkaar al even telefonisch gesproken. Schouderklachten op basis van kalkophoping in de schouderpezen kan langdurig aanwezig zijn. Vaak lost de kalk in de loop van de tijd op en zijn de klachten verdwenen. Dit oplossen kan ook traag verlopen, dit kan gepaard gaat met wisselende klachten.

      De volgorde van behandeling heb ik in het artikel beschreven. Een injectie kan na, of tijdens fysiotherapie gegeven worden als de pijn heftig aanwezig blijft. Dit kan effect hebben op de langere termijn. De hoeveelheid kalk neemt er niet door af.

      Mocht dit niet werken dan is shockwave therapie een alternatief wat goede resultaten kan opleveren. Dooor middel van krachtige geluidsgolven wordt gepoogd de kalk als het ware ‘zachtere maken waarna het oplossen versnelt. Deze behandeling wordt door fysiotherapeuten gegeven.

      Mocht dit toch geen gewenst effect hebben dan kan Barbotage de volgende stap zijn. De radioloog of orthopedisch chirurg prikt de kalk met een naald onder echogeleide aan en spuit er een zoutoplossing in. Dit verweekt de kalk als het ware. De effecten zijn na een paar maanden merkbaar, zo ervaar ik dat.

      Opereren is de laatste optie. Dit wordt overigens niet veel gedaan. Door met een kijkoperatie een sneetje in de pees te maken wordt de kalk uit de pees gedrukt. Een revalidatie van tenminste 6 weken volgt.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapeut

  • Jan Willem Bakker

    29 augustus 2020 bij 09:52 Beantwoorden

    Hi Erik, Na maanden van klachten (vervelend van soort tot op het laatst waarbij het flink ontstoken was) ben ik begin maart uiteindelijk geholpen middels barbotage. Dat ging vrij gemakkelijk volgens de behandelend arts omdat de kalksubstantie redelijk zacht was. Opmerkelijk ook dat ik na een week volledig pijnvrij was en alles weer kon doen. Sinds 3 dagen lijkt het er echter op dat er weer iets zit te prutten in dezelfde schouder op dezelfde plek. Het voelt hetzelfde, alsof er iets ontstoken is. Mijn vraag; kan kalkvorming zo kort na de barbotage terugkomen? Hoor graag je ervaringen.

    • Erik Versluis

      31 augustus 2020 bij 21:27 Beantwoorden

      Beste Jan Willem,

      Mijn ervaring is dat kalk niet zo snel kan terugkomen. Tijdens de ingreep wordt als het goed is een injectie met verdoving en ontstekingsremming gegeven. Deze werkt een aantal dagen.

      Het is mogelijk dat de klachten daarna weer (tijdelijk) gaan toenemen. Tijdens de behandeling wordt de schouderpees herhaaldelijk aangeprikt ten einde het kalkdepot bereiken. Dit kan tot zwelling van de pees en slijmbeurs leiden welke in de loop van de tijd weer zal afnemen. Dat ‘prutten’ mag als subacromiale pijn beschouwt worden.

      De ervaringen van mijn patiënten zijn in het algemeen goed. De hersteltijd (pijn en functie) kan enige weken tot maanden duren.

      Met vriendelijke groet

      Erik Versluis, fysiotherapeut

  • Renee Sanders

    10 november 2020 bij 11:24 Beantwoorden

    Beste Erik,

    Ik ben een sportieve vrouw van 59. Ik heb al zeker 0 jaar schouderklachten, het is begonnen met een slijmvliesontsteking, daarna is de pijn blijven zeuren. Vanwege een toename aan mobiliteitsproblemen ben ik een half jaar geleden verwezen naar de orthopeed. Deze constateerde bij echo-onderzoek dat er sprake is van een persverklaring van ca. 1,5 cm. Omdat de pijn voor mij draaglijk was en ik met fysio en een personal trainer werkte aan verstevigen van de spier en het creëren van ruimte in de schouder hebben we besloten om nu niet in te grijpen.
    Onlangs was ik op vakantie in Curacao en ontstond er een acute ontsteking die gepaard ging met heftige, scherpe pijn. Mogelijk getrieerd door het vele zwemmen wat ik normaal niet doe?
    Terug in Nederland heeft de huisarts een Cortisoneninjectie toegediend in de schouder en heb ik een week Naproxen, Tramadol en Paracetamol geslikt. De pijn is nu, na een week, weer draaglijk en vergelijkbaar met voor de acute ontsteking.
    Mijn vraag is nu vooral: hoe nu verder? Ik las ergens dat een acute slijmbeursontsteking kan worden veroorzaakt door het ontsnappen van kalk uit de pees. Dat zou het begin van spontaan herstel zijn. Maar hoe kom ik daar achter? Moet ik het gewoon even tijd geven? Mag ik mijn schouder intussen welk wee voorzichtig gaan belasten?
    Graag advies!

    Met vrindelijke groet,
    Renee Sanders

    • Erik Versluis

      11 november 2020 bij 16:15 Beantwoorden

      Beste Renee,

      Ik kan uit de eerste zin niet opmaken hoelang je al klachten hebt. Als dit op basis van kalk in de schouderpees is dan kan ik mij voorstellen dat je hier al geruime tijd last van hebt. De heftige pijn kan inderdaad veroorzaakt zijn door het zwemmen. De kalk kan dan als gevolg van de schouderpeesbelasting gaan ‘werken’ en (deels) uitbreken naar de slijmbeurs. Dit gaat gepaard met een slijmbeursontsteking, een pijnlijke situatie.

      Zou je dit zeker willen weten dan kan een echografisch onderzoek uitkomst bieden. Mocht de slijmbeurs vol met kalk zitten dan is het zeer waarschijnlijk dat je klachten binnen afzienbare tijd verdwenen zijn. Ik maak in de praktijk ook mee dat niet al het kalk uit de pees verdwenen is. Dit kan op termijn nu en dan weer tijdelijk toename van klachten geven. Dit is overigens een natuurlijk proces. Op den duur zullen de klachten nauwelijks meer optreden.

      De schouder mag geoefend en belast worden maar probeer toename van pijn te voorkomen. Dit komt het herstel ten goede. Je zou dit met je personal trainer kunnen bespreken. Mochten dynamische oefeningen toch te pijnlijk zijn dan kun je er voor kiezen statische (isometrische) oefeningen te doen,. Hierbij span je de spier aan zonder dat er beweging plaatsvindt. Dit soort oefeningen kent je trainer ongetwijfeld.

      Veel succes. Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • Jd Stal

    29 december 2020 bij 10:08 Beantwoorden

    Hoi Erik , Ik heb al vele jaren last van kalk in de pezen . Echt heftige pijnen elke dag al aardig wat injecties gehad in mijn slijmbeurs aan de orthopeed gevraagd of hij de kalk kan verwijderen de orthopeed zeg dit kan maar de pijn gaat niet weg plus het is heel pijnlijk om te laten doen want u heeft in iedere pees van u schouder kalk Er is niet een pees die niet is aangedaan word er een beetje hopeloos van elke dag zoveel pijn heb ook al een keer de second opinion gehad die zei ook dat hij er niets aan kon doen Ik had ook zo’n bult net als die afbeelding bij jou op je site van die dame bij de schouder ze zeggen dat na zoveel jaar de kalk vanzelf oplost maar het wordt steeds erger ik ben nu 59 Ik heb die klachten al zeker 20 jaar en het wordt steeds erger . De orthopeed zeg ja u heeft het syndroom van Sjögren dat maakt het er ook niet beter op ik weet het niet meer maar wel dat de pijn niet te houden deze is misschien Shockwave therapie een optie volgens de orthopeed ook niet maar ja ik weet het onderhand niet meer . Ik heb ook Impingment beide schouders met tendinitis met calcarea van de subscapularipees en suprapinatuspees beiderzijds . Plus artrose bij schouder en nek .Ik heb 24 november weer injectie gehad . Twee dagen erna kreeg ik heftige pijn door heel mijn arm mijn uren hebt het geduurd dag daarna kon ik mijn arm niet meer optillen ben naar een vervanger de orthopeed geweest die zegt waarschijnlijk een scheur in de pees en daar moet je dan mee doen Misschien weet jij een oplossing ? Mvg Jd Stal

    • Erik Versluis

      30 december 2020 bij 21:57 Beantwoorden

      Beste heer/mevrouw,

      Zonder uw schouder beoordeeld te hebben vind ik het erg moeilijk een oordeel te geven. Ik vraag mij wel af of de kalk verantwoordelijk is voor uw schouderklachten. Een klachtenperiode van 20 jaar komen we in de praktijk eigenlijk niet tegen. Weghalen van de kalk is geen optie aangezien dit de pezen geen goed doet.

      Shockwavetherapie kan werken, maar dan moet men er van overtuigd zijn dat een kalkfragment verantwoordelijk is voor de klachten. Dat lijkt mij in u geval moeilijk aan te tonen.

      Ik verwacht niet dat de geconstateerde peesscheur verantwoordelijk is voor de toename van uw schouderpijn. Deze komen op uw leeftijd vaker voor en geeft slechts tijdelijk klachten

      Ik ben het met de orthopeed eens dat Sjogren het er niet beter op maakt. Het zou mijns inziens zelfs een herstelbelemmerende invloed kunnen hebben.

      Heeft uw rheumatoloog nog een oordeel over uw schouderklachten kunnen geven? En bent u bij een (schouder) fysiotherapeut onder behandeling geweest?
      Zo niet, dan is het wenselijk ook de mening van deze disciplines nog eens te vernemen.

      Ik hoop dat ik u iets duidelijkheid heb kunnen geven. Maar laat het mij in geval van verdere vragen gerust weten.

      MvG Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • D de R

    10 januari 2021 bij 08:31 Beantwoorden

    Beste Erik,

    In september met tennis gevallen op mijn schouder. Sindsdien pijnklachten. Tot december heb ik fysiotherapie ervoor gehad. Daarnaast ook een injectie. Afgelopen week bij een sportarts is er kalk geconstateerd. Hij zegt dat dit een restant kan zijn van een scheur in die pees. Ik lees echter dat kalk door overbelasting komt. Hij wil nu een barbotage uitvoeren. Raadt u dit ook aan?

    • Erik Versluis

      10 januari 2021 bij 18:51 Beantwoorden

      Beste Danielle,

      Kalk kan zich ontwikkelen in microscheurtjes in het peesweefsel. Dit ontwikkelt zich meestal in een periode van jaren. Het is mij niet duidelijk of je tijdens je val je schouderpees hebt gescheurd. Het lijkt mij niet aannemelijk dat de formatie van kalk na de val ontstaan is.

      Kalk kan inderdaad door chronische overbelasting ontstaan en op den duur tot klachten leiden. Het is ook goed mogelijk dat de val op je schouder de kalk ‘in beweging’ heeft gezet.

      Een barbotage kan de klachten zeker verminderen, hoewel dit wel een aantal weken kan vragen. Dit wordt meestal gedaan als fysiotherapie, injectie en shockwavetherapie geen effect hebben gehad.

      De termijn vind ik nog wel redelijk kort. Een afwachtende periode van 6 maanden kan mogelijk nog tot verbetering leiden. Maar ik kan mij voorstellen dat aanhoudende pijnklachten, beperkingen in het dagelijks leven en verstoorde nachtrust een reden kunnen zijn voor het kiezen van een barbotage ingreep.

      Zou je shockave therapie nog niet gedaan hebben, dan zou je dit eerst nog kunnen overwegen. Veel wetenschappelijke studies beschrijven positieve effecten van deze behandelmethode.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • Yvonne Boermans

    28 januari 2021 bij 10:16 Beantwoorden

    Hallo

    De fysio heeft middels een echo geconstateerd dat ik kalk in mijn rechterschouderpees heb. Er waren veel wolkjes te zien, stadium 2, zei de fysio. Ik heb er nu een half jaar echt veel last van, veel pijn en kan mijn arm niet goed meer optillen. Ik ben 53, heb jaren ( 15 ) in de zorg gewerkt en heb door mijn beroep als verzorgende op een somatische afdeling en door onderbezetting van het personeel mijn lichaam overbelast. Hier ben ik 3 jaar geleden mee gestopt. Ik werk nu als kookondersteuner op een PG afdeling en doe lichter werk.
    Ik krijg nu fysio en oefeningen om mijn schouder sterker te maken.
    Eerst leek het oefenen te werken, had even wat minder klachten, maar het wordt nu weer erger.

    Ik heb 2 vragen: kan deze schouderpeesverkalking veroorzaakt zijn door jaren overbelasting door mijn fysieke werk in de zorg?
    Hoe kan het dat ik nu weer meer last krijg? hoe lang moet ik oefeningen doen en komt er nog een spontane uitbarsting van de kalk? Wanneer wordt er besloten om shockwavetherapie te doen? Na hoeveel weken fysio en oefeningen?

    Groetjes van Yvonne Boermans

    • Erik Versluis

      28 januari 2021 bij 17:58 Beantwoorden

      Beste Yvonne,

      Schouderpeesverkalking is leeftijd gerelateerd. Op jonge leeftijd (onder 30 jaar) komen we het vrijwel niet tegen.
      Langdurige overbelasting kan een oorzaak zijn, echter de wetenschap is daar niet helemaal duidelijk over. Ook bij mensen met een relatief inactief kunnen kalk in de schouderpezen krijgen.

      Je zou meer klachten kunnen krijgen door te te zware oefeningen, maar ook het oplossen van de kalk kan tot terugkerende, wisselende pijnklachten leiden. Gezien de wolkjes kalk in jouw schouder ga ik daar vanuit. Op den duur zullen de klachten verdwijnen. Een oefenprogramma van 3 maanden kan je een eind verder helpen, maar klachten kunnen zoals aangegeven tijdelijk terugkomen.

      Shockwavetherapie is naar mijn mening alleen doeltreffend bij compacte, grote kalkformaties. Dit heeft als doel de kalk in de oplosfase te brengen. Maar daar is bij jou mogelijk al sprake van.

      Mochten de pijnklachten toch hinderlijk aanwezig blijven dan kan een (echogeleide) injectie in de slijmbeurs tot klachtenvermindering leiden.

      Veel sterkte.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • Sadika

    28 februari 2021 bij 19:52 Beantwoorden

    Hallo,

    Ik ben 48 jaar en heb als baby polio gehad en sinds 2015 de diagnose post polio syndroom (pps). Ik loop mijn hele leven al met krukken. Maar sinds de pps kan ik niet lang meer lopen (max 200 meter).

    Ik heb nu ongeveer 2 jaar last van kalk in mijn schouders. Ik kreeg hier tot september 2020 shockwave therapie voor. Na een aantal behandelingen was de pijn in mijn linkerschouder helemaal weg. Helaas gold dat niet voor mijn rechterschouder. De pijn was wisselend onverdraaglijk en mild. Sinds een week is de pijn echter enorm toegenomen. Ik kan mijn arm nauwelijks bewegen. Gek genoeg is lopen op mijn krukken niet pijnlijk maar elke andere beweging wel. De pijn is soms zo heftig dat ik er niet van kan slapen. Ik weet niet meer wat ik kan doen en of dit nog wel om kalkvorming/opruiming gaat. Zo’n pijn heb ik nooit eerder ervaren.

    Hopelijk heeft u nog advies of tips voor mij. Alvast bedankt.

    Met vriendelijke groeten,
    Sadika

    • Erik Versluis

      1 maart 2021 bij 21:01 Beantwoorden

      Beste Sadika,

      Ik vermoed dat je een slijmbeursontsteking hebt ten gevolge van oplossend kalk in je schouderpees.(bursitis calcarea). Een natuurlijk maar erg pijnlijk fenomeen welke zowel in rust als bij armbewegingen aanwezig kan zijn.

      Ik kan uit je verhaal niet opmaken of je al eerder injecties hebt gekregen. Een ontstekingsremmende injectie in of nabij de slijmbeurs kan tot snelle klachtenverlichting leiden. Met een echo onderzoek is de diagnose met redelijke zekerheid te stellen.

      Mocht de pijn nog steeds heftig aanwezig zijn dan is dit een overweging waard en wellicht goed dit met je therapeut of behandelend arts te bespreken.

      Veel sterkte.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • Gwen van der Plank

    6 maart 2021 bij 18:10 Beantwoorden

    Beste Erik,
    Ik heb sinds 3 weken veel last van beide schouders. Nu is er gisteren een echo gemaakt van beide schouders. Links zagen ze wat kalk stukjes die zacht blijken te zijn en rechts had ik veel vocht in mijn schouder wat ws door artrose komt. Nu gaat het met rechts iets beter, maar bij links heb ik vorige week het een nacht en avond uitgegild van de pijn, zonder dat ik mijn linker arm bewoog. Nu voel ik nog steeds pijn bij bewegen, maar niet zoveel meer bij stil zitten. Ook doet mijn bovenarm aan de voorzijde pijn, maar af en toe voel ik ook jeuk. De Fysio waar ik was zei dat de kalk die er zit niet veel is en ws wel opgenomen wordt door mijn lichaam. Nu is mijn vraag is mijn lichaam al bezig om het weg te werken of moet ik er meer aan laten doen? Ik slik inmiddels 6 paracetamol en 3 x 1 dyclofinac.
    Ik hoor het graag van u,
    Met vriendelijke groet,
    Gwen van der Plank

    • Erik Versluis

      7 maart 2021 bij 19:13 Beantwoorden

      Beste Gwen.

      Ik vermoed dat de kalkrestanten aan het oplossen zijn. Dit oplossen vindt plaats in de slijmbeurs en kan tot een slijmbeursontsteking leiden. Dit kan zeer pijnlijk zijn, maar staat ten dienste van het herstelproces.

      Paracetamol kan pijnverlichtend werken maar grijpt niet aan op de ontsteking. Diclofenac doet dit wel maar kan maag-darm bezwaren geven. Mocht dit niet werken dan zou ik hier dan ook mee stoppen.

      Omdat de hevige pijn nu minder is ga ik er vanuit dat het ergste wel achter de rug hebt en het herstelproces voorspoedig verloopt. Dit zou je de komende weken dus moeten merken.

      Diclofenac is niet goed weken achtereen te slikken. Mocht je toch teveel belemmert worden in je dagelijks leven dan kan een injectie in de slijmbeurs veel verlichting geven.

      Veel sterkte.

      Met vriendelijke groet,

      Erik Versluis, Fysiotherapie Middenweg

      Maar

  • Tina Renken

    24 juli 2021 bij 10:00 Beantwoorden

    Beste Erik,

    Ik hoor graag je mening over mijn situatie aangezien ik niet zo goed weet wat te kiezen qua behandeling (of geen behandeling)

    Twee en een halve week geleden kreeg ik schouderklachten die in een paar dagen zo heftig werden dat ik mijn arm niet meer kon bewegen door de pijn. Als ik mijn arm niet bewoog had ik geen of nauwelijks pijn. Fysio heeft via echo laten zien dat ik kalk inmijn supraspinatus pees heb en stelde shockwave voor. Niet direct omdat de schouder nog te pijnlijk was maar de week erna. Aan het einde van de week daarop was de pijn voor een groot deel verdwenen en kon ik mijn arm weer beter bewegen. Daarom zag ik de noodzaak van shockwave niet in. Ook omdat ik bang was voor de acute pijn die soms kan optreden doordat kalk uit de pees zou kunnen gaan door de behandeling. Wat ik mij afvraag is of kalk in de pees altijd de oorzaak is van een peesontsteking. Dus als de pees ontstoken is en je vindt er kalk in is dat dan ook de oorzaak van de ontsteking of kan dat ook gewoon overbelasting zijn? Ik doe crossfit en heb de weken voorafgaand aan dit letsel flink opgebouwd in gewicht en toevallig ook meer overhead oefeningen gedaan. Vandaar dat ik dacht dat het daar aan zou kunnen liggen.

    Daarnaast vraag ik mij af wat de ervaringen zijn met shockwave wanneer je nog niet zo lang klachten hebt zoals ik en als de klachten zonder behandeling ook lijken te verdwijnen op korte termijn. Nu na bijna 2 weken relatieve rust kan ik mijn arm bijna weer normaal gebruiken namelijk en heb ik geen noemenswaardige pijn meer. Verder vraag ik me af hoe ik kan voorkomen dat de klachten terugkomen. Kan dat ook zonder shockwave?

    • Erik Versluis

      25 juli 2021 bij 10:41 Beantwoorden

      Beste Tina,

      Als ik je verhaal zo lees vermoed ik dat je een slijmbeursontsteking hebt gehad. Deze zijn, zoals je schrijft, erg heftig en bewegen is daarbij onmogelijk.

      Je klachten zijn zeker te wijten aan de aanwezig kalk in je schouderpees. Dit kan mogelijk al maanden tot jaren symptoomloos in de pees aanwezig zijn. Door het trainen met oa. overhead oefeningen is dit kalk onder mechanische druk komen te staan en deels gaan verbreken en gaan oplossen.

      Dit oplossen vindt plaats in de slijmbeurs waar cellen zijn die het materiaal als het ware ‘op eten’. Dit is een natuurlijk en gewenst proces. Nadeel is wel dat het tijdelijk met flinke klachten (slijmbeurs ontsteking) gepaard kan gaan.

      Soms kan het kalkdepot massaal in de slijmbeurs doorbreken en daar oplossen. Dit geeft op den duur nauwelijks schouderklachten meer. In de meeste gevallen is het een geleidelijk proces. De schouderklachten kunnen dan nu en dan tijdelijk terugkeren.

      Peesontstekingen/slijmbeurs ontstekingen komen ook zonder kalk voor, maar zijn naar mijn mening veel minder heftig en beperkend.

      Omdat je klachten nu afnemen en het kalk door de oefeningen al in een staat van oplossen is gebracht acht ik Shockwave op dit moment niet nodig. Deze behandelmethode wordt namelijk vaak succesvol toegepast bij patiënten met langdurige schouderklachten obv kalk, waarbij het oplosproces niet op gang komt.

      Voor mij weegt overigens het herstel van pijn en functie zwaarder dan de hoeveelheid zichtbare kalk op de echo.

      Relatieve rust is, zoals je gedaan hebt goed. Ik zou de komende 6 weken de gewichten nog even in zwaarte verminderen en wellicht de herhalingen wat uitbreiden. Trainen binnen de pijngrens is belangrijk.

      Ik hoop je voor nu voldoende geïnformeerd te hebben.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • Arno Leusink

    1 september 2021 bij 12:49 Beantwoorden

    Beste Erik
    Ik ben 10 jaar geleden op m’n schouder gevallen tijdens het voetballen en sindsdien erg veel last van zeker als ik er een nacht op heb gelegen.Zijn de dag erna na ziekenhuis geweest maar was niks te zien op foto’s. Nu dik een jaar begonnen met krachttraining en het belemmerde me zo dat ik toch weer een echo heb laten maken. De arts zei dat ik idd kalkspatjes in m’n linkerschouder heb maar volgens de huisarts is het te weinig om weg te laten maar tijdens de krachttraining doet het wel erg zeer. Wat zou u advies zijn? Op de sportschool zeiden mensen ook al gewoon een injectie ofzo, ik wil wel graag iets proberen maar heb niet de luxe om in de ziektewet te raken ofzo

    • Erik Versluis

      1 september 2021 bij 17:37 Beantwoorden

      Beste Arno,

      Dat je al 10 jaar klachten hebt vind ik wel lang. Ik vermoed niet dat de geconstateerde kalkspatjes hier de oorzaak van zijn. Mogelijk kan er wat instabiliteit in je schouder zijn opgetreden wat door de krachttraining verergert. Ook een foute trainingstechniek en opbouw kan tot aanhoudende klachten leiden.

      Een injectie raad ik bij langdurige schouderklachten in ieder geval af. Dit heeft slechts een tijdelijk effect.

      Als ik jou was zou ik je schouderfunctie en trainingsprogramma eens door een (schouder) fysiotherapeut laten analyseren. Een kleine aanpassing van het schema of correctie van een oefening kan al verschil maken.

      Mocht dit op termijn toch geen verbetering geven dan adviseer ik je eens afspraak bij een schouderorthopeed te maken.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg.

  • Anoniem

    1 september 2021 bij 20:42 Beantwoorden

    Bedankt voor je reactie maar heb al eens bij een fysiotherapeut gelopen wiens expertise de schouder is. Door Corona laatste half jaar niet getraind en schouderklachten blijven aanwezig.

    • Erik Versluis

      2 september 2021 bij 08:00 Beantwoorden

      Dan zou ik met dit verhaal toch eens orthopedisch chirurg benaderen. Deze is dan sneller geneigd verder onderzoek te doen.

      Mvg Erik Versluis, fysiotherapie Middenweg

  • Anoniem

    2 september 2021 bij 16:32 Beantwoorden

    Dankje wel, op de echo was alleen een paar kalkspatjes te zien en verder was de schouder prima zeiden ze. Kunnen ze met een mri meer zien? Ik werk gewoon en kan eigenlijk alles doen alleen met krachttraining zeurt het weleens of als ik er een nacht op heb gelegen doet het zeer. Maar aan de andere verhalen te lezen heb ik het zo erg nog niet haha. Maar zoals ik al zei ik ben Bakker en begin over 4 weken bij een andere Bakkerij dus kan me niet veroorloven om in de ziektewet te raken. Met m’n handen voor m’n lichaam en dan een gewicht net zo hoog tillen als m’n neus geeft mij de meeste klachten

    • Erik Versluis

      3 september 2021 bij 11:47 Beantwoorden

      Op afstand een advies geven, zonder je schouder beoordeeld te hebben is lastig. Tal van factoren kunnen verantwoordelijk zijn voor het aanhouden van je klachten.

      Zo kan een lichte stijfheid in 1 bewegingsrichting, minder kracht van 1 spiergroep of foutief bewegen van het schouderblad verantwoordelijk zijn voor het aanhouden van klachten.
      Deze zijn fysiotherapeutisch te behandelen, mits dit natuurlijk geconstateerd is.

      Op een MRI kun je meer zien. De vraag is alleen of dat wat men eventueel ziet een verklaring voor de klachten kan zijn. Niet alle geconsateerde afwijkingen op de MRI hoeven klachten te geven.

      Zonder het afnemen van een anamnese vraaggesprek (waarbij de behandelaar een beeld probeert te krijgen van de oorzaak, het klachtenverloop en pijnlijke bewegingen) en lichamelijk onderzoek is aanvraag van een MRI in mijn ogen zinloos.

      Je zou met je werk nog eens kunnen proberen een til- hef techniek te gebruiken die jet minste klachten oplevert.

      Mvg Erik Versluis

  • Saliha Bakish

    11 september 2021 bij 00:18 Beantwoorden

    Ik heb voor de tweede keer dit jaar een kalkdoorbraak in mijn rechterschouder. De eerste keer was zeer heftig en duurde ongeveer 4 dagen. Dit was in april. Nu heb ik er weer enorm veel last van. Precies dezelfde pijn als.in april. Alleen nu duurt het al 10 dagen. En de laatste week is het extreem pijnlijk. Ik slik brufen bruis 600 mg en begin mij een beetje zorgen te maken omdat het zo lang duurt dit keer.

    Ik lees in uw stukje dat de oplosfase maar een paar dagen pijnlijk is. Waardoor ik begin te twijfelen of het wellicht iets anders kan zijn. Kan een kalkdoorbraak inderdaad langer dan een paar dagen duren? Of moet ik toch aan iets anders denken?

    • Erik Versluis

      12 september 2021 bij 20:36 Beantwoorden

      Beste Saliha

      Een kalkdoorbraak in de slijmbeurs kan volledig maar ook geleidelijk gebeuren. Bij een volledige doorbraak heeft alle kalk zich als het ware in de slijmbeurs gewurmd. Dit is goed op een echobeeld te zien.

      Ik vermoed in jouw geval dat dit geleidelijk en gefaseerd gebeurt. Het kan helaas 10 of meer dagen duren voordat de ontsteking op zijn retour is.
      Om hier zeker van te zijn dient er weer een echo gemaakt te worden.

      Mocht de medicatie onvoldoende pijndemping geven dan zou je huisarts mogelijk een zwaardere ontstekingsremmer kunnen geven. Regelmatig een ijspakking op de schouder leggen en het tijdelijk dragen van een mitella kan ook voor pijnverlichting zorgen.

      Ik hoop dat je iets met deze adviezen kunt.

      Veel sterkte!

      Mvg Erik Versluis Fysiotherapie Middenweg