triggerpoint schouder schouderklachten fysiotherapie middenweg amsterdam oost waterraafsmeer

Triggerpoints in de schouder

Triggerpoints in de schouder zijn pijnlijke gespannen zones in het spierweefsel. Deze kunnen (uitstralende) pijn in rust, tijdens aanspannen of rekken van de spieren veroorzaken. De uitstraling kan tot in de elleboog en hand reiken.

In de medische wetenschap heerst nog veel onduidelijkheid over dit klachtenbeeld. Triggerpoints zijn bijvoorbeeld (nog) niet door middel van echografisch onderzoek of mri-scans in beeld te brengen.

Het bestaan ervan is dan ook omstreden. Dikwijls worden de klachten beschouwd als een pees- of slijmbeurs probleem. Deze klachten komen immers het vaakst voor in de schouder.

Ik ben van mening dat er wel degelijk pijnklachten met uitstraling uit het spierweefsel kan plaatsvinden. Deze herkenbare klachten zijn makkelijk op te wekken door op een specifieke plaats in de spier te drukken.

Fysiotherapie Middenweg in Amsterdam Oost ziet veel cliënten met pijnzones in spieren van het schoudergebied. Op deze pagina wordt dieper op het fenomeen triggerpoints én de behandeling in gegaan.

Wat zijn triggerpoints?

triggerpoints-nek-schouder-arm-lokatie

Triggerpoints in de schouder worden beschouwt als pijnlijke spierverhardingen in skeletspieren. In de volksmond worden ze ook wel ‘spierknopen’ genoemde. Deze kunnen ontstaan als gevolg van chronische- of acute overbelasting van de spier.

In de spier ontstaat op microniveau een soort kramp. De aanhoudende kramp leidt tot afname van de doorbloeding en ophoping van afvalstoffen. De plek in de spier wordt erg gevoelig bij druk. Het kan daarbij zeurende, uitstralende pijn geven. De klachten kunnen verergeren bij zitten (computerwerk), snel aanspannen-  of rekken van de betrokken spier.

Triggerpoints komen veel voor in de spieren van het schouderblad. In de illustratie hierboven is dit duidelijk weergegeven.

Hoe herken je een triggerpoint in de schouder?

triggerpoint-schouderblad-diagnose

Een triggerpoint in de schouder herken je aan (uitstralende) pijn. Voorwaarde is dat de pijn opgewekt kan worden door druk, aanspannen of rekken van de spier. Nekaandoeningen kunnen namelijk ook uitstralende pijn geven.

Voor de ervaren schouderfysiotherapeut zijn triggerpoints makkelijk op te sporen. Ze bevindingen zich vaak in specifieke spierlocaties. Als op het triggerpoint wordt gedrukt herkent de persoon duidelijk de typische pijnklachten en uitstralende pijn. Dit wordt vaak, hoe vreemd het ook mag klinken, als prettig ervaren. De bron van de pijn is namelijk gevonden en de behandeling daarvan stemt de patiënt gerust.

Ook pijn bij relatief lichte inspanningen, zoals schrijven of computerwerk kan het gevolg zijn van triggerpoints.

Kun je triggerpoints in de schouder voorkomen?

Of je pijnlijke triggerpoints in de schouder kunt voorkomen is moeilijk te zeggen. Ieder mens heeft triggerpoints in spieren. Deze hoeven niet altijd klachten te geven en worden ‘latente triggerpoints’ genoemd. Indien ze pijn in rust of tijdens bewegen veroorzaken dan worden ze ‘actieve triggerpoints’ genoemd.

triggerpoints-schouder-preventie

Veel mensen zijn vatbaar voor het ontwikkelen van pijnlijke triggerpoints. We weten dat een verkeerde houding, korte- of langdurige overbelasting van spieren, (werk) stress en vermoeidheid triggerpoints kunnen activeren.

Regelmatige lichaamsbeweging, voldoende nachtrust, gezonde voeding en voldoende ontspanning kunnen het risico verminderen. Eigenlijk zijn deze leefregels toepasbaar op alle chronische klachten aan het bewegingsapparaat.

Hoe behandel je triggerpoints?

Triggerpoints ontstaan zoals gezegd in overbelaste skeletspieren. Ontspanning door middel van rekken en masseren van de schouderspieren kunnen tot snelle klachtenverlichting leiden.

Fysiotherapie kan bestaan uit frictiemassage, dry needling, warmte- koude toepassingen en spierrekkingen. De pijnafname stelt de patiënt in staat beter te oefenen.

Kun je schouder triggerpoints zelf behandelen?

rekken van de schouderspier bij triggerpoints

Sommigen schouder triggerpoints kun je zelf behandelen. Dit kan door middel van spierrekkingen of lokaal masseren van het pijnpunt. Vaak wordt hier een foamroller, stuiterbal of harde tennisbal voor gebruikt.

Van belang is dat de herkenbare pijnlijke plek wordt opgezocht. Het vervolgens rekken of masseren kan de herkenbare uitstralende pijn opwekken. Zo weet je dat het juiste pijnpunt gevonden is.

zelf behandelen van triggerpoints

Deze pagina is herzien op 09-02-2020