triggerpoints nek schouder regio fysiotherapie Middenweg

Triggerpoints in de schouderregio

Triggerpoints in de schouderregio zijn pijnlijke gespannen zones in het spierweefsel. Deze kunnen (uitstralende) pijn in rust, tijdens aanspannen of rekken van de spieren veroorzaken. De uitstraling kan tot in de elleboog en hand reiken.

In de medische wetenschap heerst nog veel onduidelijkheid over dit klachtenbeeld. Triggerpoints zijn bijvoorbeeld (nog) niet door middel van echografisch onderzoek of mri-scans in beeld te brengen.

Dikwijls worden de klachten dan ook beschouwd als een pees- of slijmbeurs probleem. Deze klachten komen immers het vaakst voor in de schouder.

Ik ben van mening dat uitstralende pijn uit de spier afkomstig kan zijn. Deze symptomen zijn makkelijk op te wekken door op een specifieke plaats in de spier te drukken, te rekken of aan te spannen.

Fysiotherapie Middenweg in Amsterdam Oost ziet veel cliënten met spierklachten in het schoudergebied. Op deze pagina wordt dieper op het fenomeen triggerpoints én de behandeling in gegaan.

Wat zijn triggerpoints?

triggerpoints-nek-schouder-arm-lokatie

Triggerpoints in de schouder worden beschouwt als pijnlijke strengvormige verhardingen in skeletspieren. In de volksmond worden ze ook wel ‘spierknopen’ genoemde. Deze kunnen ontstaan als gevolg van chronische- of acute overbelasting van de spier.

In de spier ontstaat op microniveau een soort kramp. De aanhoudende kramp leidt tot afname van de doorbloeding en ophoping van afvalstoffen. De plek in de spier wordt vervolgens erg gevoelig bij druk. Het kan daarbij zeurende, uitstralende pijn geven. De klachten kunnen verergeren bij zitten (computerwerk), snel aanspannen-  of rekken van de betrokken spier.

Triggerpoints komen veel voor in de spieren van de schouder en het schouderblad. In de illustratie hierboven is dit duidelijk weergegeven.

Hoe herken je een triggerpoint in de schouder?

triggerpoint-schouderblad-diagnose

Een triggerpoint in de schouder herken je aan (uitstralende) pijn. Voorwaarde is dat de pijn opgewekt kan worden door druk, aanspannen of rekken van de spier. Nekaandoeningen kunnen namelijk ook uitstralende pijn geven.

Voor de ervaren schouderfysiotherapeut zijn triggerpoints makkelijk op te sporen.
Ze bevindingen zich vaak in specifieke spierlocaties. Als op het triggerpoint wordt gedrukt herkent de persoon duidelijk de typische pijnklachten en uitstralende pijn.

Dit wordt vaak, hoe vreemd het ook mag klinken, als prettig ervaren. De bron van de pijn is namelijk gevonden en de behandeling daarvan stemt de patiënt gerust.

Kun je triggerpoints in de schouder voorkomen?

Of je pijnlijke triggerpoints in de schouder kunt voorkomen is moeilijk te zeggen. Ieder mens heeft triggerpoints in spieren. Deze zijn gevoelig bij druk maar geven in het dagelijks leven geen klachten. Dit worden ‘latente triggerpoints’ genoemd.

Indien ze pijn in rust of tijdens bewegen veroorzaken met daarbij de karakteristieke uitstraling, dan worden ze ‘actieve triggerpoints’ genoemd.

triggerpoints-schouder-preventie

Veel mensen zijn vatbaar voor het ontwikkelen van pijnlijke triggerpoints. We weten dat een langdurig verkeerde houding, korte- of langdurige overbelasting van spieren, (werk) stress en vermoeidheid triggerpoints kunnen activeren.

Regelmatige lichaamsbeweging, voldoende nachtrust, gezonde voeding en voldoende ontspanning kunnen het risico verminderen. Eigenlijk zijn deze leefregels toepasbaar op alle chronische klachten aan het bewegingsapparaat.

Hoe behandel je triggerpoints?

Triggerpoints ontstaan zoals gezegd in overbelaste skeletspieren. Algehele ontspanningsoefeningen of spierontspanning door middel van rekken en massage kunnen tot snelle klachtenverlichting leiden.

Fysiotherapie kan bestaan uit frictiemassage, dry needling, warmte- koude toepassingen en spierrekkingen.

Kun je schouder triggerpoints zelf behandelen?

rekken van de schouderspier bij triggerpoints

Sommigen schouder triggerpoints kun je zelf behandelen. Dit kan door middel van spierrekkingen of lokaal masseren van het pijnpunt. Vaak wordt hier een foamroller, stuiterbal of harde tennisbal voor gebruikt.

Van belang is dat de herkenbare pijnlijke plek wordt opgezocht. Het vervolgens rekken of masseren kan de herkenbare uitstralende pijn opwekken. Zo weet je dat het juiste pijnpunt gevonden is.

zelf behandelen van triggerpoints

Deze pagina is herzien op 31-07-2022