Oefeningen
bij een gescheurde schouderpees.
Fase 1

Pendel oefening gescheurde schouderpees

Revalidatie bij een gescheurde schouderpees kan ná of zonder een operatie plaatsvinden. Een operatie is namelijk niet altijd nodig. Met een goed behandelplan kan er weer een redelijk tot goede schouderfunctie worden bereikt.

De juiste keuze van de oefeningen is belangrijk. Dit om te voorkomen dat de operatief gehechte of een reeds bestaande peesscheur teveel belast wordt. De keuze van de oefeningen zijn gebaseerd op de gegevens verkregen uit EMG onderzoek.
Met behulp van dit onderzoek kan worden bepaald hoe intensief een spier/pees bij een bepaalde oefening wordt belast. Zo kan overbelasting of nieuw letsel worden voorkomen.

Bij Fysiotherapie Middenweg is het oefentraject verdeeld in 3 fasen.

• Fase 1 ‘beschermingsfase’ : dit is net na de operatie of als er sprake is van pijn tijdens het bewegen. Duur 0-6 weken.
  • Fase 2 ‘functionele fase’: de oefeningen worden gedoseerd opgebouwd. Er wordt gestreefd naar het weer kunnen heffen van de arm. Duur 7- 12 weken.
  • Fase 3 ‘functionele/sportspecifieke fase’: hier worden eerst de bewegingen uit het dagelijks leven boven schouderniveau verder geoefend. Na 5 maanden richting sportniveau. Duur 3-6 maanden.

Dit zijn oefeningen die in Fase 1 kunnen worden uitgevoerd.

De oefeningen mogen niet pijnlijk zijn en dienen langzaam en gecontroleerd uitgevoerd te worden. Als na 6 weken de schouder beweeglijk en minder pijnlijk is dan kan worden overgegaan naar fase 2.
In het videobeeld kan de naam van een andere schouderaandoening staan. De oefening kan ook bij die schouderklacht uitgevoerd worden.

> lees hier meer over de gescheurde schouderpees.

Positioneren van de schouderbladen

‘Pendulum’ oefening

Buigen en strekken van de elleboog

Isometrisch ‘ statisch’ aanspannen schouderbladspieren.

Schouderblad naar achter trekken

Schuifoefening tafel voorwaartse richting